Verkeer en milieu:

Terwijl personenauto's en vrachtwagens zoveel mogelijk buiten de ring van Amsterdam worden gehouden krijgen toeristenbussen voor de culturele instellingen 'Groot Waterloo' ruim baan, m.n. op de parkeerplaats van Diamantair Gassan (zie artikel Gassan). De verkeerssituatie bij het Mr.Visserplein en de Nieuwe Uilenburgerstraat staat al jaren onder grote druk. Na de opening van de Hermitage Amsterdam zal de verkeersdruk alleen maar toenemen. Deze stroom van toeristenbussen naar de parkeerplaats van Gassan, veelal t.b.v. het Chinese restaurant NamTin, is dan ook niet langer aanvaardbaar (zie animatie bussen). De verkeerssituatie door kerende bussen in de Nieuwe Uilenburgerstraat bij de Houtkopersburgwal ( zie animatie bussen keren) is conform de verkeersplannen van de overheid m.b.t. de basisschool De Witte Olifant zelfs ontoelaatbaar. De bussen die niet op de parkeerplaats van Gassan worden geparkeerd wachten in de Uilenburgersteeg pal tegenover het Chinese restaurant. De chauffeurs blijven in hun bussen omdat zij niet in de Uilenburgersteeg mogen parkeren maar slechts 'laden en lossen'. In de winter blijven de motoren draaien ... tot de toeristen klaar zijn met eten bij de Chinees. Het laden en lossen vindt plaats aan beide kanten van de Uilenburgersteeg, vaak op minder dan 2 meter afstand van het zebrapad.

Onderstaande artikelen zijn een uitnodiging voor de betrokken culturele instanties, aanwezige ondernemers, het stadsdeel Amsterdam-Centrum en de verkeerspolitie om zich te verdiepen in het fenomeen 'verkeer'. Dat wil zeggen: de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en met name het milieuaspect (fijnstof).
 

NIEUWSARTIKELEN

NOS.nl - Cramer wil scholen ver van snelweg 28-09-07
Minister Cramer van Milieu wil dat nieuwe scholen op minimaal honderd meter van een snelweg worden gebouwd. Ze heeft dat gezegd tijdens een debat in de Tweede Kamer over fijnstof dat wordt veroorzaakt door het autoverkeer. In Veldhoven zijn plannen voor de bouw van een school op veertig meter van een snelweg. Volgens Cramer leidt dat tot een onaanvaardbare luchtvervuiling voor de leerlingen. De Tweede Kamer ziet liever een grens van driehonderd meter, maar volgens de minister zou dat betekenen dat er in de grote steden nauwelijks meer nieuwe scholen kunnen worden gebouwd.
 
PAROOL - Voorstel: verbod op stoppen bij school 29-07-08
Er moet een stopverbod komen bij scholen, om te voorkomen kinderen met de auto naar school worden gebracht. Dat is goed voor de verkeersveiligheid en de gezondheid. Dat zegt GroenLinks ... gemeenteraadslid Marieke van Doorninck. ... De omgeving van scholen zou daarom autoluw of zelfs autovrij moeten worden gemaakt, vindt Van Doorninck. Als straten worden opgeknapt, moeten parkeerplaatsen wijken voor bredere stoepen. ''Wij kiezen ervoor, kinderen meer ruimte te geven dan auto's,'' zegt het raadslid. ''Kinderen moeten gewoon voor de deur buiten kunnen spelen.'' Hoeveel parkeerplaatsen hierdoor verdwijnen, kan ze nog niet zeggen.

nrc.nl - Nieuw voorstel autoverkeer binnenstad Amsterdam 19-05-08
Niet het bouwjaar maar de euronorm, een Europese uitlaatgasnorm, moet ervoor zorgen dat vervuilende auto's straks niet meer binnen de ringweg A10 in Amsterdam rijden. Dat maakten verantwoordelijk wethouders Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer) en Marijke Vos (Milieu) maandag bekend. Eerder nog kondigden de politici aan dat auto's op benzine en lpg van voor het bouwjaar 1992 uit de stad moesten verdwijnen. Doel hiervan is om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren. De plannen stuitten op forse kritiek, onder anderen van minister Camiel Eurlings (Verkeer). In het definitieve plan, waarover de gemeenteraad nog moet beslissen, staat nu dat het toelatingscriterium voor de zogeheten milieuzone (het gebied binnen de A10) de euronorm wordt. Die geeft namelijk de daadwerkelijke vervuiling van een auto aan. Controle vindt plaats op basis van het kenteken. In het plan maken de wethouders een uitzondering voor oldtimers, aangepaste voertuigen voor gehandicapten en garagebedrijven. Autobezitters die in de milieuzone wonen en een laag inkomen hebben, kunnen verder in aanmerking komen voor een speciale kredietregeling. Op 1 oktober moet de milieuzone voor vrachtwagens ingaan. De maatregelen voor personenauto's en bestelbussen gelden, als het aan het stadsbestuur ligt, vanaf eind volgend jaar. De aanpak is volgens Herrema en Vos hard nodig. Uit cijfers van de GGD blijkt dat de luchtkwaliteit in de stad niet verbetert en dat op diverse plekken de normen voor uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide worden overschreden. Dat is slecht voor de gezondheid van de inwoners, maar ook voor de ontwikkeling van bouwprojecten in de stad.
Worden toeristenbussen ook onder de milieuzone voor vrachtwagens geplaatst?
 
nrc.nl - Ruim 400.000 mensen leven in vieze lucht 29-05-08
Een op de drie Rotterdammers woonde in 2006 in een gebied waar te veel fijnstof voorkomt. In totaal hebben 420.000 Nederlanders last van te veel fijnstof. Dat betekent dat op één op de veertig inwoners op een plek woont waar de luchtkwaliteit niet aan de Europese normen voldeed. Dit blijkt uit berekeningen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Planbureau voor de Leefomgeving, waarin het Milieu- en Natuurplanbureau en het Ruimtelijk Planbureau zijn opgegaan. Fijnstof is schadelijk voor de gezondheid en wordt voornamelijk door verkeer en industrie veroorzaakt. De Europese normen zijn gesteld om de gezondheidsrisico’s te beperken. Regelmatig keurt de Raad van State wegen- en woningbouwplannen af omdat de normen voor fijnstof worden overschreden. De meeste overschrijdingen vonden in 2006 plaats in het westen van het land. Na Rotterdam hebben de gemeenten Velsen, Oostzaan en Zaanstad relatief veel fijn stof in de lucht. In Amsterdam woonden 100.000 inwoners (13 procent) op een plek waar de normen worden overschreden. Hierbij is er al rekening mee gehouden dat het daggemiddelde voor fijnstof maximaal 35 dagen per jaar mag worden overschreden. Het CBS heeft reeds bestaande gegevens over de luchtkwaliteit gekoppeld aan de gemeenten en het aantal inwoners dat er woont. „De data over de luchtkwaliteit zijn tot postcodeniveau teruggebracht waardoor we een veel fijnmaziger beeld hebben gekregen van de luchtverontreiniging”, licht een woordvoerder toe. De planbureaus onderzochten ook de overschrijdingen van stikstofdioxide. Eén op de honderd inwoners woonde in 2006 in een gebied met te veel stikstofdioxide. De grote steden hebben de hoogste gehaltes in de lucht, met Amsterdam voorop. Daar woonde 10 procent in een omgeving waar de normen overschreden worden.
 
DAG - Fijnstof: sluipmoordenaar in de lucht 12-03-08
Negen vragen over kleine vieze stofdeeltjes. Fietsers kunnen weer met een gerust hart tussen auto's met stinkende uitlaten rijden. Of in ieder geval iets geruster dan automobilisten zelf. Uit Belgisch onderzoek blijkt dat in een auto die op de snelweg rijdt twee keer zoveel fijnstof in de lucht dwarrelt als rond een fietser in de binnenstad (in dit geval van Brussel). Onderzoekers van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) hebben meettoestellen op een fiets en in een auto geïnstalleerd. Met opmerkelijke resultaten. In de drukke binnenstad maten ze 30 tot 50 duizend deeltjes fijnstof per kubieke centimeter. Als er een bus voorbijkwam kregen de fietsers kortstondig 250 duizend deeltjes in te ademen. Automobilisten die veiliger in hun auto denken te zitten, komen echter bedrogen uit. Gemiddeld werd in de wagen 100 duizend deeltjes gemeten. DAG zet negen feiten over de venijnige deeltjes op een rij. Fijnstof in mijn auto, wat kan mij dat nou schelen? De in de lucht zwevende deeltjes, kleiner dan 10 micrometer, zijn sluipmoordenaars. Volgens het RIVM sterven in Nederland tussen de 2300 en 3500 mensen vroegtijdig aan de acute gevolgen van de blootstelling van fijnstof. Langdurige blootstelling aan de venijnige deeltjes bekort nog eens het leven van 12 duizend tot 24 duizend mensen. Het mengsel van deeltjes uit roet van motoren, uitstoot van kachels en open haarden en van fabrieken zorgt voor ernstige gezondheidsproblemen.
 
Nieuws.nl - Te veel fijnstof voor een op veertig Nederlanders 28-05-08
Een op de veertig Nederlanders woonde in 2006 op een plek waar te veel fijnstof in de lucht hing. Vooral in het westen van het land hadden de inwoners te kampen met een te hoge concentratie luchtverontreiniging. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. Rotterdammers ademden naar verhouding het meeste fijnstof in. Dit stof kan gezondheidsklachten als luchtwegaandoeningen of hart- en vaatziekten veroorzaken. Voor de toegestane hoeveelheid deeltjes in de lucht gelden Europese normen. In plaatsen met veel industrie en havens hebben inwoners het meest last van fijnstof. Ook in enkele landbouwgebieden in Noord-Brabant en Limburg en langs drukke verkeerswegen zweven te veel stofjes in de lucht. In totaal ademden zo'n 420 duizend Nederlanders volgens het CBS in 2006 te veel fijnstof in. Als het gaat om stikstofdioxide woonde in 2006 een op de honderd Nederlanders in een gebied met een te hoge concentratie. Met negen procent van de inwoners staat Amsterdam boven aan de lijst. Stikstofdioxide kan luchtwegklachten veroorzaken en gevoeligheid voor infecties. Een procent van de bevolking, ruim 150 duizend inwoners, woonde in een gebied waar zowel te veel stikstofdioxide als fijnstof in de lucht hing.
 
SpitsNieuws - Fijnstof gaat door muren 01-07-08
Fijnstof dringt zelfs door gevels van kantoorgebouwen de werkplek binnen. Dat blijkt uit afstudeeronderzoek van Jaap Balvers van de TU Eindhoven. Ziektes Het niet zichtbare stof wordt steeds meer in verband gebracht met ziektes en voortijdige sterfte. Veel bouwplannen langs snelwegen zijn daarom al uitgesteld door de overheid. Balvers deed onderzoek naar de kleinste vorm van fijnstof. Dat dringt behalve door gevels ook binnen via ventilatiesystemen van bedrijven. De korreltjes zijn zo minimaal dat filtersystemen niet werken. De ingenieur stelt voor verder onderzoek te doen naar de gevolgen van fijnstof op werknemers. Minister Cramer maakte deze week bekend dat de lucht in 2015 schoon moet zijn. Elk jaar zouden 18.000 mensen voortijdig sterven door (grove) fijnstof.
 
de Volkskrant - Studie: fijnstof oorzaak van trombose 13-05-08 Luchtverontreiniging veroorzaakt trombose. Langdurige blootstelling aan een hoge concentratie fijn stof in de lucht is direct gerelateerd aan een verhoogd risico op trombose, blijkt uit een Amerikaans/Italiaanse studie. Het onderzoek daarvoor is uitgevoerd in Lombardije, het merengebied in Noord-Italië in de buurt van Milaan. Hoe meer fijn stofdeeltjes er in de lucht zitten, uit auto-uitlaten en fabrieksschoorstenen, des te groter is de kans op trombose. Dat blijkt uit een publicatie deze week in The Archives of Internal Medicine. Onderzoekers van de Harvard School of Public Health in Boston achterhaalden de woonplaats van meer dan negenhonderd mensen die in Lombardije tussen 1995 en 2005 in een trombosekliniek in Milaan zijn overleden aan trombose in het onderbeen. In de smerige binnenstad van Milaan, met veel autoverkeer, vielen relatief de meeste doden, blijkt uit hun analyse. In het noordelijke berggebied, in de buurt van steden als Brescia en Bergamo, waar de lucht veel schoner is, vielen relatief weinig trombosedoden. Stofdeeltjes stimuleren het klitten van bloedplaatjes, is de veronderstelling van de onderzoekers. Dit klitten leidt bij langdurige blootstelling tot trombose, de vorming van blokkerende bloedstolseltjes in beenaderen. In eerdere studies is al een verband aangetoond tussen de concentratie aan fijn stof en het voorkomen van hart- en vaataandoeningen als herseninfarcten.
 
nrc.nl - Fijnstof negeren is voor lidstaten geen optie meer 08-08-08
De rechter eist dat alle EU-landen maatregelen treffen op het gebied van fijnstof. Nederland loopt voor op schema en zit daardoor juist langer met een teveel aan fijnstof opgescheept. Door een recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie zal Europa schoner worden. De kans is echter groot dat Nederland juist langer dan verwacht met een teveel aan rondzwevend fijnstof blijft zitten. Het Hof bepaalde eind juli dat EU-burgers op korte termijn een actieplan tegen luchtvervuiling kunnen verlangen van hun gemeente. Het is een belangrijke stap voorwaarts voor bezorgde burgers in landen waar de overheid tot nu toe laks is geweest. Nederland nam al veel maatregelen – zoals 80-kilometerzones op verschillende ringwegen – en heeft vergevorderde plannen in de vorm van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Dat programma, dat grotendeels lijkt te voldoen aan de eisen die de Europese rechter vorige week stelde, gaat ervan uit dat Nederland in 2011 op alle plaatsen aan de Europese normen voor grof fijnstof moet voldoen. Dat lijkt door de uitspraak van het Hof niet meer het geval. ... Die EU-norm werd in 2005 van kracht, nadat bleek dat in de EU jaarlijks 370.000 burgers voortijdig stierven door het inademen van fijnstof. ... Wetgeving In juni is nieuwe EU-wetgeving voor fijnstof van kracht geworden. Hierin is voor het eerst een norm voor klein fijnstof (PM2.5 genaamd) afgesproken. Dit zou nog schadelijker zijn dan grof fijnstof (PM10), waarvoor al sinds 2005 normen van kracht zijn.
 
Trouw - Jaarlijks honderden Vlamingen dood door fijnstof 20-05-08
Ieder jaar overlijden 630 Vlamingen door het inademen van fijnstof. Hun levensverwachting daalt gemiddeld met dertien maanden door de kleine deeltjes in de lucht. Dat hebben wetenschappers van de Katholieke Universiteit Leuven berekend, zo meldt het dagblad De Morgen . Volgens onderzoeker Tim Nawrot sterven in Vlaanderen 6 procent mensen meer op dagen met veel fijn stof in de lucht dan gewoonlijk. Nawrot maakte zijn berekeningen op basis van cijfers uit 2000. De daling van de levensverwachting met dertien maanden zet Vlaanderen in Europa op de eerste plaats. Maar ook in Nederland en in andere dicht bevolkte en industriële regio’s, zoals het Ruhrgebied en de Po-vlakte, heeft de slechte luchtkwaliteit een negatieve invloed op de gezondheid. Grote vervuilers De hoge concentraties fijnstof veroorzaken niet alleen longproblemen, maar kunnen ook leiden tot hartafwijkingen. De grote vervuilers zijn de industrie, de landbouw en het verkeer. Volgens medewerker Frans Fierens van de Belgische milieudienst Ircel is vooral de lucht in tunnels tijdens het spitsuur heel slecht. Hij raadt automobilisten aan de ventilatie dan tijdelijk uit te zetten.
 
Het Parool - Londen bindt strijd aan met trucks 05-02-08
Londen is de stad met de grootste luchtvervuiling in West-Europa en burgemeester Ken Livingstone wil dat veranderen. Hij introduceerde de 'Low Emission Zone' (LEZ), een gebied waarbinnen de meest vervuilende vrachtwagens worden geweerd. De LEZ is onderdeel van Livingstones aanpak van het drukke stadsverkeer. In 2003 begon hij met de Congestion Carge, een forse tolheffing voor auto's in de binnenstad. Die geldt alleen overdag, de LEZ gaat 24 uur per etmaal gelden. Wie de zone met een 'vuile' vrachtwagen ingaat, moet daarvoor een dagtarief betalen van tweehonderd pond (bijna 270 euro). Wie niet betaalt, wordt met het vijfvoudige beboet. Kleine ondernemers noemen de LEZ geldklopperij en zijn bang erdoor op de fles te gaan. Livingstone zegt de voordelen helder voor ogen te hebben. ''In Londen lijden zeshonderdduizend mensen aan astma. Baby's en ouderen kampen met kortademigheid. Jaarlijks sterven duizend Londenaren voortijdig door de belabberde kwaliteit van de buitenlucht.'' Vrachtwagens van buiten Engeland die aan de emissienormen voldoen, kunnen zich gratis bij de stadsraad registreren. Camera's zullen kentekenplaten filmen en deze gegevens worden naast de databank met geregistreerde voertuigen gelegd. De LEZ beslaat 1500 vierkante kilometer, bijna heel Londen, en moet 'het grootste stadsoppervlak met de minste CO2-uitstoot ter wereld' worden.
 
Het Parool - VVD wil 50.000 bomen 23-11-07
De VVD in Amsterdam wil met vijftigduizend extra bomen de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Dit staat in een vandaag gepresenteerd alternatief voor de collegeplannen, waarin de oppositiepartij voorstelt 36 miljoen euro te steken in schone lucht. De extra bomen, ter waarde van 7,5 miljoen euro, leiden tot een kwart minder fijnstof, stelt de partij. Ook moet het aantal P+R-plekken, waar automobilisten parkeren om verder te reizen met openbaar vervoer, omhoog.
 
nu.nl - Weer extra subsidie voor roetfilters op vrachtwagens 04-02-08
Vervoersbedrijven krijgen nogmaals extra geld om roetfilters op hun vrachtwagens te monteren. Dat hebben minister Jacqueline Cramer van Milieu en minister Camiel Eurlings van Verkeer maandag bekendgemaakt. Voor de zogeheten retrofit-roetfilters op vrachtwagens komt dit jaar nog eens 9 miljoen euro vrij. Vooral lichtere trucks zullen hiervan profiteren. Wel wordt voor zwaardere vrachtwagens het subsidiebedrag verlaagd. Eind vorig jaar stelde het kabinet al 25 miljoen extra beschikbaar voor roetfilters die achteraf worden ingebouwd. Met dat geld konden echter niet alle vrachtwagens die veel in steden rijden milieuvriendelijker worden gemaakt. Met de roetfilters moet de luchtkwaliteit in Nederland omhoog. Met achteraf ingebouwde filters daalt de schadelijke uitstoot van fijnstof door dielselmotoren met 40 tot 90 procent.
Hoe staat het met verplichte roetfilters voor toeristenbussen?
 
Het Parool - 'Magneet' tegen vervuiling 22-11-07
Een soort fijnstofmagneet kan de luchtvervuiling fors verminderen. Dat stelt uitvinder Bob Ursem, verbonden aan de TU Delft. Ursem voorspelt dat het systeem de concentratie fijnstof in de lucht dusdanig kan reduceren dat minder mensen last krijgen van longziekten en hart-en vaatproblemen. Per jaar overlijden nu tien- tot vijftienduizend mensen vroegtijdig aan deze gevolgen van luchtverontreiniging.
 
NOS - Eurlings bestraft asociaal rijden 10 Juli 2008
Minister Eurlings wil met maatregelen tegen asociaal rijgedrag het aantal verkeersdoden verder omlaagbrengen. Het streefcijfer van 580 doden in 2020 moet omlaag naar 500. Eurlings wil dat bereiken door ervaren automobilisten even hard aan te pakken als beginnende. In zijn voorstel wordt het rijbewijs ingenomen van mensen die drie keer zijn betrapt op bumperkleven, te hard rijden of snijden. Nederland heeft internationaal gezien nu al een zeer laag sterftecijfer in het verkeer. Dat aantal daalt al jaren: vorig jaar waren er 791 verkeersdoden. In 2001 was dat aantal boven de 1000.
Wat doet minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat tegen fijnstof? Per jaar overlijden nu tien- tot vijftienduizend mensen vroegtijdig aan de gevolgen van luchtverontreiniging.
 
nu.nl - Roetfilter geen gevaar voor gezondheid 25-09-07
Er is geen aanleiding tot zorgen over schadelijke gezondheidseffecten van roetfilters in dieselauto's. Het gebruik van een filter doet daarnaast de uitstoot van fijnstofdeeltjes met 44 procent dalen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO in opdracht van minister van Vrom Jacqueline Cramer (PvdA). Een roetfilter is een poreuze wand die uitlaatgassen doorlaat, maar roetdeeltjes opvangt. Met name uitlaatgassen van dieselauto's bevatten veel roet, het zogenoemde fijn stof. Het ministerie heeft daarom een subsidie van vijfhonderd euro toegekend aan automobilisten die een roetfilter in hun dieselauto plaatsen, ongeveer tachtig procent van de aankoopprijs. Volgens het ministerie hebben ruim tienduizend automobilisten van de regeling gebruikgemaakt. Op basis van het onderzoek van TNO ziet Cramer geen reden om de subsidieregelingen voor het stimuleren van roetfilters aan te passen.
Toeristenbussen hebben doorgaans een dieselmotor. Waarom zijn roetfilters voor bussen geen wettelijke verplichting?
 
Het Parool - 'Vos vertelt het halve verhaal' (milieuzone / fijnstof)13-02-08
De Amsterdamse raadsleden die vorige week in Berlijn de effecten hebben bestudeerd van de 'milieuzone', zijn veel minder enthousiast teruggekeerd dan wethouder van Milieu Marijke Vos. Vanaf 2010 moet Amsterdam aan strengere Europese normen voldoen voor de hoeveelheid fijnstof in de lucht, anders dreigen grote bouwprojecten stil te komen liggen. Vos (GroenLinks) vertelde gisteren in deze krant dat de fijnstof in de lucht van Berlijn naar verwachting alleen al dit jaar met dertien procent zal afnemen als gevolg van de milieuzone, waarbinnen alleen relatief schone voertuigen mogen komen. Maar de Amsterdamse delegatie ontmoette in Berlijn een deskundige die dit weersprak en kanttekeningen plaatste. ''Marijke Vos vertelt maar het halve verhaal,'' zegt VVD-raadslid Jos de Wit. ''We hebben met een wetenschapster gesproken die stelde dat de milieuzone niet helpt bij het terugdringen van fijnstof. De fijnstof wordt automatisch minder door het schonere wagenpark en doordat huishoudens in de ex-DDR van bruinkool zijn overgeschakeld op aardgas voor het verwarmen van woningen. De resterende fijnstof haal je volgens haar vooral uit de lucht door het inbrengen van meer groen in de steden.'' Met name groen op daken en grasvelden werden aangeprezen als filter voor fijnstof. Ook PvdA-raadslid Peggy Burke en D66-fractievoorzitter Ivar Manuel, die eveneens mee waren naar Berlijn, plaatsen kanttekeningen bij het enthousiasme van Vos over de milieuzone. Manuel gaat de ambtelijke Milieudienst in Amsterdam nadere informatie vragen. ''De vraag is of de stad er verstandig aan doet sportvelden te bebouwen, zoals in de Watergraafsmeer, en de resterende velden te vervangen door kunstgras.'' De VVD pleit ervoor op de velden van AFC, die boven op de Zuidas komen te liggen, natuurgras te leggen. Vos erkent in een reactie dat er in Berlijn discussie is over de dertien procent minder fijnstof die het stadsbestuur voorziet. Ze stelt dat de milieuzone nuttig is, omdat de luchtvervuiling ondanks het modernere wagenpark en verwarmingssysteem te hoog blijft.