Oplossingen:
Simpele en betaalbare oplossingen aangaande leefbaarheid, verkeer en toeristische uitstraling:
1. Tegen het oneigenlijke gebruik van boomranden als hondenuitlaat (zie animatie boomranden) willen wij u graag attenderen op een boomrooster en boombank (zie animatie boombank). Niet bij elke boom hoeft een boombank maar een boomrooster is wél bij elke boom gewenst want honden poepen niet graag op een rooster. Tevens zijn op een zwart gietijzeren boomrooster hondensporen minder nadrukkelijk te zien dan op het witte grind van boomranden. (Waar blijft die poepscooter eigenlijk?)
Ook een boombank heeft een preventieve werking tegen hondenuitlaat - de associatie met het bankstel thuis vermindert de neiging om te vervuilen.
2. Het pleintje in de Nieuwe Uilenburgerstraat is eigendom van energiebedrijf Nuon. Volgens een medewerker van Nuon wordt hierdoor het pleintje niet verzorgd door de gemeentelijke reinigingsdienst. Daarom staan er ook geen afvalbakken.
UPDATE: Op de inspraakavond van 06-12-2008 werd bekend dat de gemeente eigenaar is van het pleintje en niet energiebedrijf Nuon. Zie ook het bezwaarschrift van het bewonersinitiatief tegen de ontwerpplannen van het stadsdeel Amsterdam-Centrum voor de herinrichting van het pleintje. De platte daken van de Nuon-gebouwen zijn trouwens uitermate geschikt voor milieudaken (groene daken) waar de gemeente subsidie voor geeft.
3. De ondoordachte plaatsing van de glas- en papierbakken pal voor woonhuizen in de Nieuwe Uilenburgerstraat is makkelijk op te lossen: verwijdering van deze glas- en papierbakken (zie animatie glas- en papierbakken) in de Nieuwe Uilenburgerstraat en uitbreiding van de reeds bestaande glas- en papierbakken aan de Jodenbreestraat. De bewoners van de Nieuwe Uilenburgerstraat hebben in een vergadering in 2002 aangegeven het niet bezwaarlijk te vinden om tot de Albert Heijn in de Jodenbreestraat te lopen (notulen informatieavond, 26-11-2002, sector openbare ruimte). In de Jodenbreestraat heeft niemand last van een uitbreiding gezien de bebouwing aldaar.
4. Een vermindering van toeristenbussen in de Nieuwe Uilenburgerstraat en omgeving kan bewerkstelligd worden door heropening van de ondergrondse weg bij het Mr. Visserplein als parkeerterrein en keerruimte voor uitsluitend toeristenbussen. De troosteloze inrit van de ondergrondse weg aan de Wibautstraat (zie animatie Wibautstraat) komt er verzorgder bij te liggen en de bereikbaarheid van het 'Groot Waterloo District' wordt bevorderd. Hierdoor zal de verkeers- en milieusituatie aanzienlijk verbeteren (zie animatie bussen en bussen keren) en de uitstraling van het 'Groot Waterloo District' toenemen.
Een verandering van de parkeerplaats van Gassan in een tuin (b.v. een Zen-tuin = lekker makkelijk) zal zeer bevorderlijk werken voor de verkoopcijfers in het algemeen en van de Chinese klandisie in het bijzonder. Een mooi park als entrée (i.p.v. een parkeerterrein) draagt bij aan een positieve stemming en beïnvloed tot uitbundiger koopgedrag. Een park is altijd aantrekkelijk, dus ook voor toevallige toeristen en omwonenden.
Alle culturele instellingen van het 'Groot Waterloo District', de ondernemers én de bewoners zouden door de aangedragen oplossingen kunnen profiteren van meer verkeersveiligheid met veel minder fijnstof en daarmee een prettige leefomgeving. Ook verbetert hiermee de beoogde positieve uitstraling voor toeristen.
Deze voorstellen worden gedaan onder voorbehoud dat dit niet zal leiden tot een verhoging van de huren (d.m.v. het puntensysteem).
ANDERE BELANGRIJKE OPLOSSINGEN !
PAROOL - 'Groen dak' moet milieu Amsterdam verbeteren
In de binnenstad van Amsterdam moeten meer zogeheten 'groene daken' komen. Deze platte daken die zijn bedekt met gras, planten of mos zijn namelijk goed voor het milieu, met name voor de luchtkwaliteit. Particulieren, bedrijven en woningcorporaties moeten daarom subsidie krijgen als ze er een aanleggen. Daartoe heeft het bestuur van het stadsdeel Amsterdam-Centrum besloten, maakte een woordvoerder woensdag bekend. De subsidie moet maximaal 1000 euro per dak bedragen. De stadsdeelraad moet de plannen nog goedkeuren. 21-08-08
Voorstel: subsidie van het stadsdeel Amsterdam-Centrum voor 'groene daken' voor de gebouwen van energiebedrijf Nuon in de Nieuwe Uilenburgerstraat.
Het Parool - Parkeren wordt eenvoudig 05-05-08
Zoeken naar een parkeerplaats hoeft straks niet meer. Binnen vijf jaar worden automobilisten in Amsterdam via hun navigatiesysteem aan een vrije parkeerplaats geholpen.
Dat verwacht tenminste wethouder Tjeerd Herrema. Zijn ambtenaren werken aan een computersysteem met alle parkeerders in de stad. ''Technisch kan het al. Alleen de uitvoering is nog ingewikkeld,'' zegt Herrema. ''Het is een eerste taxatie van de technici, maar in vier tot vijf jaar moet het mogelijk zijn.'' Als automobilisten sneller een parkeerplaats vinden, wordt tot dertig procent minder brandstof verbruikt. Ook wordt minder CO2 en fijnstof uitgestoten, wat de luchtkwaliteit in Amsterdam ten goede komt. Zelfs het aantal aanrijdingen zal afnemen als automobilisten zonder haast een plekje vinden. Met twintig grote gemeenten onderzoekt Amsterdam de mogelijkheden van een gemeenschappelijk systeem dat zelfs de betaling regelt via navigatiesysteem of mobieltje. Dat clearing house zou een landelijk gegevensbestand moeten beheren. TomTom, marktleider op het gebied van navigatiesystemen, heeft al laten weten zulke gegevens graag door te willen geven aan zijn klanten.
Overigens is daarvoor volgens de gemeente niet noodzakelijk dat van minuut tot minuut wordt bijgehouden welke parkeerplaats precies vrij is. Dat zou grote investeringen vergen, omdat dan bijvoorbeeld op elke parkeerplaats een sensor moet worden aangebracht.
Doordat de kentekens van alle parkeerders in één computerbestand worden verwerkt en Parkeerbeheer met registratieauto's straks razendsnel aan de hand van dat bestand controleert, hoopt de gemeente heel precies en per moment in kaart te brengen in welke straat nog een plekje te vinden moet zijn.
Voorstel: 'financiele injectie' door de culturele instanties, het rijk en de Gemeente Amsterdam voor een versnelde ontwikkeling van genoemd navigatiesysteem.
nu.nl - TNO oogst wereldsucces met computerprogramma 02-08-08
Onderzoeksinstituut TNO en ingenieursbureau Vialis oogsten veel succes met een nieuw computermodel dat exact uitrekent wat wijzigingen in verkeerssituaties voor effect hebben op het milieu. Al tientallen gemeenten en overheden in binnen- en buitenland hebben het computerprogramma, dat in mei op de markt is gebracht, besteld of willen dat gaan doen. Autoriteiten Een zegsman van TNO heeft zaterdag een bericht daarover in De Telegraaf bevestigd. Onder de geïnteresseerden bevinden zich "bijna alle grote Nederlandse steden" en autoriteiten uit "onder meer Europa, Australië en Japan". Het model Enviver koppelt voor het eerst kennis over uitstoot van diverse soorten voertuigen aan mogelijke veranderingen in verkeerscirculatieplannen, zoals een nieuw stoplicht of een extra rijbaan. Tijdens tienduizend laboratoriumtests werd de emissie van fijnstof, CO2 en NOx gemeten van allerlei soorten auto's en vrachtwagens onder verschillende omstandigheden.
Voorstel: 'financiele injectie' door de culturele instanties, het rijk en de Gemeente Amsterdam voor een versnelde ontwikkeling van het computerprogramma Enviver.
Het Parool - 'Magneet' tegen vervuiling 22-11-07
Een soort fijnstofmagneet kan de luchtvervuiling fors verminderen. Dat stelt uitvinder Bob Ursem, verbonden aan de TU Delft. Ursem voorspelt dat het systeem de concentratie fijnstof in de lucht dusdanig kan reduceren dat minder mensen last krijgen van longziekten en hart-en vaatproblemen. Per jaar overlijden nu tien- tot vijftienduizend mensen vroegtijdig aan deze gevolgen van luchtverontreiniging.
Voorstel: 'financiele injectie' door de culturele instanties, het rijk en de Gemeente Amsterdam voor de commerciele ontwikkeling van de fijnstofmageneet.
Het Parool - Ecobus nog duur 11-05-08
Voortzetting van de proef met waterstofbussen zal 7,5 miljoen euro kosten.
Voor dit bedrag zullen twee nieuwe bussen twee jaar door de stad rijden. Het rijk neemt ruim de helft van de kosten voor zijn rekening.
De bussen worden gemaakt door een consortium van Nederlandse bedrijven. Het GVB hoopt dat andere vervoerders in Europa ook dergelijke bussen zullen bestellen. Dan kan de prijs per bus dalen tot één miljoen euro. Amsterdam wil alle dieselbussen op termijn vervangen.
Voorstel: 'financiele injectie' voor speciale waterstofbussen t.b.v. het vervoer van toeristen naar het ´Groot Waterloo District´ door de culturele instanties, het rijk en de Gemeente Amsterdam.
Het Parool - VVD wil 50.000 bomen 23-11-07
De VVD in Amsterdam wil met vijftigduizend extra bomen de luchtkwaliteit in de stad verbeteren.
Dit staat in een vandaag gepresenteerd alternatief voor de collegeplannen, waarin de oppositiepartij voorstelt 36 miljoen euro te steken in schone lucht.
De extra bomen, ter waarde van 7,5 miljoen euro, leiden tot een kwart minder fijnstof, stelt de partij. Ook moet het aantal P+R-plekken, waar automobilisten parkeren om verder te reizen met openbaar vervoer, omhoog.
Voorstel: 'financiele injectie' voor een mooi tuinontwerp voor / i.p.v. het parkeerterrein van Diamantair Gassan (budget: groenvoorziening)
de Volkskrant - Pijnboom als filter langs de snelweg 20-03-08
Bomen reduceren de hoeveelheid fijnstof en stikstofdioxide. Maar hoeveel scheelt het? Een onderzoek bij Arnhem. Als kleumende stokstaartjes staan de pijnbomen wezensvreemd langs de kant van A50 bij de brug van Ewijk. Korte tijd later krijgen ze gezelschap van een pluk lindebomen. Twee keer tien bij tien meter wordt na woensdag bij Arnhem aangeplant voor milieuonderzoek. De rest blijft kaal en leeg, maar als de proef slaagt, kunnen we straks langs alle snelwegen groenwallen, pijnbomen of bossen verwachten. Dat ons uitzicht vanuit de auto groen wordt, is wel zeker. Want het ligt voor de hand dat bomen en struiken de luchtvervuiling kunnen opvangen, alleen weet niemand nog hoeveel. Wetenschappelijke literatuur spreekt van 10 procent reductie van stikstofdioxide door loofbomen en 15 tot 20 procent van fijnstof door naaldbomen. Maar die filterende werking van bomen is nog nooit in de praktijk getoetst. Dat wordt vanaf april tot oktober langs de drukke, filegevoelige A50 wel gedaan. Vijf partijen onder leiding van de Stadsregio Arnhem Nijmegen wonnen een prijsvraag van Rijkswaterstaat om het effect van vegetatie op luchtkwaliteit te meten in een praktijkproef. Zo’n prijsvraag is een manier om anderen te betrekken bij de innovatie die nodig is om Nederland schoon, veilig en mobiel te maken, aldus Theo van de Gazelle van de rijksdienst, die volgens hem steeds meer als netwerkmanager opereert in plaats van als ‘een staat in een staat’. Rond drie proefvelden langs de snelweg – een naaldbomenvak, een loofbomenvak en een leeg vak – staan dertien masten met meetapparatuur. Ze meten per uur de concentratie fijnstof en stikstofdioxide in de lucht. Ook het weer en de hoeveelheid verkeer worden per uur gemeten, om een model van een jaargemiddelde te krijgen. De verwachting is dat de verschillende eigenschappen van de bomen verschillende scores zullen opleveren in het opvangen van fijnstof en stikstofdioxide. Deze effecten kunnen worden vergeleken met het lege vak, waar de lucht geen obstakel tegenkomt. Bij de meting van de concentratie fijnstof (PM) wordt uitgegaan van de normen die de de Europese Unie hanteert. Nu is dat nog PM10, later dit jaar wordt dat PM2,5. De ultrakleine deeltjes (PM0,5) worden niet gemeten. Terwijl die hoogstwaarschijnlijk het allergevaarlijkst voor de gezondheid zijn. Hoe kleiner de deeltjes, des te dieper ze in de longen kunnen doordringen, verklaart Maarten Krol, hoogleraar chemie van de atmosfeer en luchtkwaliteit aan de Wageningen Universiteit. De A50 bij Valburg is bewust gekozen. Het is een drukke weg met weinig verstorende factoren zoals gebouwen, water of bestaand groen. De weg ligt mooi dwars op de zuidwestelijke wind die doorgaans in Nederland waait. Bovendien staat het verkeer zeer regelmatig muurvast, wat goed is voor de informatie over stilstaand, optrekkend en rijdend verkeer, aldus Krol. Een beetje cynisch is wel dat de A50 deel uitmaakt van een heel wegennet rond Arnhem en Nijmegen dat de komende jaren door verbreding (A50, A12), doortrekking (A15) en twee nieuwe bruggen uit zijn infarct moet worden geholpen. De Stadsregio weet hierna precies of, en zo ja waar bomenaanplant de uitstoot van dat ongetwijfeld toenemende verkeer kan dempen. Dat ontlokte Krol de opmerking dat bomen niet de oplossing zijn. ‘Het beste is natuurlijk om de luchtkwaliteit aan te pakken bij de bron. Met schonere auto’s en openbaar vervoer.’
PAROOL - Sproeiwagens tegen fijnstof ingezet 16-07-08
De gemeente Amsterdam gaat in strijd tegen
fijnstofstraten besproeien. Vandaag rijden sproeiwagens voor het eerst door de meest vervuilde straten van Amsterdam. De wagens rijden eens per twee weken de route Spaarndammersterstraat, Tasmanweg, Jan van Galenstraat, Stadhouderskade en Weesperstraat. Bij hogere temperaturen wordt vaker gereden.
Met de maatregel hoopt de gemeente de luchtkwaliteit te verbeteren. Door de weg te besproeien wordt voorkomen dat fijnstof telkens opstuift. De wagens hebben een roetfilter.
Ook zet de gemeente wagens met zuiginstallatie in. Maar het inzetten van een vrachtwagen met een Zoab-zuiger is afgeblazen. ''Omdat die vijf kilometer per uur rijdt, wordt het verkeer gehinderd. Bovendien maakt hij veel geluid,'' aldus een woordvoerster van de gemeente. Op dit moment voldoet Amsterdam niet aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Op elke sproeidag worden drie rondes gemaakt; om vijf uur 's morgens, twaalf uur 's middags en zeven uur 's avonds.